Oplæringsvejleder, sprogudviklende metoder

AMU-kursus i sprogudviklende metoder. Lær at støtte elever og medarbejdere med dansk som andetsprog i praksisnær oplæring. Tilmeld dig kurset her!

Oplæringsvejleder, sprogudviklende metoder

Om kurset

Vil du styrke din rolle som oplæringsvejleder for medarbejdere eller elever med dansk som andetsprog? På dette AMU-kursus lærer du at bruge sprogudviklende metoder i oplæring og vejledning. Du får redskaber til at støtte sproglig udvikling i praksis og skabe gode læringsforløb med fokus på både faglighed og sprog.

Hvem er kurset relevant for?

 Kurset er for social- og sundhedsmedarbejdere og andre i omsorgs- og plejesektoren, som fungerer som oplæringsvejledere eller har en rolle i sproglig støtte og læring. Det er relevant for både faglærte og ufaglærte med vejledningsopgaver.

Det får du ud af kurset

Efter kurset kan du:

  • Bruge sprogudviklende metoder i vejledningen

  • Skabe læringsmiljøer der fremmer sprog og faglighed

  • Støtte elever og medarbejdere med dansk som andetsprog

  • Tilpasse din kommunikation til sproglige niveauer

  • Medvirke til inkluderende oplæringsforløb

 

Pris og tilskud

Der er ingen deltagerbetaling for ansatte i social- og sundhedsområdet – også for personer med videregående uddannelser som fx sygeplejersker og ergoterapeuter.

Der kan søges lønrefusion i form af VEU-godtgørelse som udgør 973 kr. (2025 satser) pr. dag pr. deltager. Ledige skal kontakte deres A-kasse inden tilmelding.

Bemærk: På nogle kurser kan der være et tillæg på op til 180 kr. pr. dag for særlig tilrettelæggelse.

De endelige vilkår fremgår nedenfor og på voksenuddannelse.dk.

Fleksibel tilrettelæggelse

Undervisningen tilpasses jeres hverdag – vi tilbyder hele eller halve dage, i dagtimer, om aftenen eller i weekender.

Kurset kan afholdes som virksomhedshold hos jer eller i vores lokaler.

Kurset kan gennemføres med fysisk tilstedeværelse, online som fjernundervisning eller som en kombination.

Varighed og tidspunkt

En AMU-dag er på 7,4 timer

Kurset kan tilrettelægges fleksibelt over flere dage eller uger efter behov.

Prøve og AMU-bevis

Der vil ofte være en prøve i forbindelse med kurset, og der udstedes et AMU-kursusbevis efter gennemførelse.

Har du brug for et tilpasset forløb?

Kontakt vores kursus-hotline, hvis du ønsker et oplæg på et forløb.

Der er ingen planlagte hold - men vi tilpasser gerne

Er du interesseret i dette kursus? Vi tilbyder både åbne hold, virksomhedshold og kurser ude hos jer.

Udfyld formularen, så kontakter vi dig og finder den løsning, der passer bedst.

  1. Ønsket kontaktform:

Kontaktformularen blev indsendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt
Der skete en fejl under indsendelsen af formularen

AMU-fakta

Kurset er et AMU-kursus med følgende AMU-fag:

  • Oplæringsvejleder, sprogudviklende metoder (22557) 2 dage

    Beskrivelse

    Uddannelsen er et specialiseringsmodul for uddannede oplæringsvejledere og giver kompetencer på et udvidet niveau indenfor vejledning af elever med sproglige udfordringer på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

    Målgruppe

    Pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. Det anbefales, at man som deltager har erfaring indenfor jobområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, man uddanner elever til. Ligeledes kan det anbefales, at man har gennemført Oplæringsvejleder, SOSU basis, Oplæringsvejleder PA basis 1 og basis 2 svarende til minimum 11 dage eller har tilsvarende kvalifikationer.

    Mål

    Deltageren kan:- med viden om unge og voksnes elevers forskellige samfundsmæssige og kulturelle baggrunde, planlægge og gennemføre oplæringsforløb for elever, der har brug for sprogstøtte ved løsning af kerneopgaven.- anvende praksis som læringsrum for sproglig udvikling på baggrund af viden om sprogets betydning for læring.- med udgangspunkt i elevens ressourcer anvende strategier og sprogudviklende metoder til at støtte elevens udvikling af dansk hverdags- og fagsprog.- reflektere over eget brug af dansk hverdags- og fagsprog, og over egen sproglige praksis og indgå i samarbejde med elev, oplæringssted og skole omkring elevens sproglige udvikling.
close