Oplæringsvejleder, sprogudviklende metoder

Lær at støtte SOSU-elever med dansk som andetsprog. Kurset giver dig sprogudviklende metoder til brug i oplæring og faglig vejledning. Tilmeld dig her!

Oplæringsvejleder, sprogudviklende metoder

Om kurset

Vil du som oplæringsvejleder blive bedre til at støtte elever og nye kolleger med dansk som andetsprog? På dette kursus lærer du at bruge sprogudviklende metoder i din daglige oplæring og vejledning. Du får konkrete redskaber til at skabe trygge læringssituationer og hjælpe eleverne med at udvikle både faglige og sproglige kompetencer – i takt med at de bliver mere trygge i jobbet.

Hvem er kurset relevant for?

Kurset er for dig, der arbejder som oplæringsvejleder i social- og sundhedsområdet – fx i ældreplejen, i hjemmeplejen, på bosteder eller plejecentre. Du har erfaring med at introducere nye medarbejdere eller elever og vil gerne blive bedre til at støtte dem sprogligt i deres faglige læring.

Det får du ud af kurset

Efter kurset kan du:

  • Bruge sprogudviklende metoder i vejledning og oplæring

  • Støtte elever med dansk som andetsprog i deres faglige udvikling

  • Skabe trygge og forståelige læringsrum

  • Tilpasse din kommunikation til forskellige sproglige niveauer

  • Være med til at styrke en inkluderende læringskultur

Pris og tilskud

Der er ingen deltagerbetaling for ansatte i social- og sundhedsområdet – også for personer med videregående uddannelser som fx sygeplejersker og ergoterapeuter.

Der kan søges lønrefusion i form af VEU-godtgørelse som udgør 973 kr. (2025 satser) pr. dag pr. deltager. Ledige skal kontakte deres A-kasse inden tilmelding.

Bemærk: På nogle kurser kan der være et tillæg på op til 180 kr. pr. dag for særlig tilrettelæggelse.

De endelige vilkår fremgår nedenfor og på voksenuddannelse.dk.

Fleksibel tilrettelæggelse

Undervisningen tilpasses jeres hverdag – vi tilbyder hele eller halve dage, i dagtimer, om aftenen eller i weekender.

Kurset kan afholdes som virksomhedshold hos jer eller i vores lokaler.

Kurset kan gennemføres med fysisk tilstedeværelse, online som fjernundervisning eller som en kombination.

Varighed og tidspunkt

En AMU-dag er på 7,4 timer

Kurset kan tilrettelægges fleksibelt over flere dage eller uger efter behov.

Prøve og AMU-bevis

Der vil ofte være en prøve i forbindelse med kurset, og der udstedes et AMU-kursusbevis efter gennemførelse.

Har du brug for et tilpasset forløb?

Kontakt vores kursus-hotline, hvis du ønsker et oplæg på et forløb.

Der er ingen planlagte hold - men vi tilpasser gerne

Er du interesseret i dette kursus? Vi tilbyder både åbne hold, virksomhedshold og kurser ude hos jer.

Udfyld formularen, så kontakter vi dig og finder den løsning, der passer bedst.

  1. Ønsket kontaktform:

Kontaktformularen blev indsendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt
Der skete en fejl under indsendelsen af formularen

AMU-fakta

Kurset er et AMU-kursus med følgende AMU-fag:

  • Oplæringsvejleder, sprogudviklende metoder (22557) 2 dage

    Beskrivelse

    Uddannelsen er et specialiseringsmodul for uddannede oplæringsvejledere og giver kompetencer på et udvidet niveau indenfor vejledning af elever med sproglige udfordringer på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

    Målgruppe

    Pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. Det anbefales, at man som deltager har erfaring indenfor jobområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, man uddanner elever til. Ligeledes kan det anbefales, at man har gennemført Oplæringsvejleder, SOSU basis, Oplæringsvejleder PA basis 1 og basis 2 svarende til minimum 11 dage eller har tilsvarende kvalifikationer.

    Mål

    Deltageren kan:- med viden om unge og voksnes elevers forskellige samfundsmæssige og kulturelle baggrunde, planlægge og gennemføre oplæringsforløb for elever, der har brug for sprogstøtte ved løsning af kerneopgaven.- anvende praksis som læringsrum for sproglig udvikling på baggrund af viden om sprogets betydning for læring.- med udgangspunkt i elevens ressourcer anvende strategier og sprogudviklende metoder til at støtte elevens udvikling af dansk hverdags- og fagsprog.- reflektere over eget brug af dansk hverdags- og fagsprog, og over egen sproglige praksis og indgå i samarbejde med elev, oplæringssted og skole omkring elevens sproglige udvikling.
close