Praktikvejl. af PAU- & sosuelever - særlig indsats

Styrk dine vejlederkompetencer med dette kursus. Lær at støtte elever med særlige behov i deres praktik og skabe tryghed og struktur i læringsforløbet.

Praktikvejl. af PAU- & sosuelever - særlig indsats

Om kurset

Vil du være med til at styrke læringen hos elever, der har brug for særlig støtte? På dette kursus lærer du at vejlede PAU- og SOSU-elever, der har udfordringer i deres praktikforløb – fx sproglige, faglige eller personlige. Du får konkrete metoder til at tilpasse vejledningen, skabe tryghed og sikre, at eleverne får bedst muligt udbytte af deres praktik.

Hvem er kurset relevant for?

Kurset er for dig, der fungerer som praktikvejleder for social- og sundheds- eller pædagogiske assistentelever, og som arbejder med elever, der har brug for særlig støtte. Det er relevant for både faglærte og erfarne medarbejdere i pleje- og omsorgsområdet eller pædagogiske tilbud.

Det får du ud af kurset

Efter kurset kan du:

  • Tilpasse din vejledning til elever med særlige behov

  • Identificere og støtte op om faglige og personlige udfordringer

  • Skabe struktur, motivation og tryghed i vejledningsrelationen

  • Samarbejde med skolens kontaktpersoner og kolleger om elevens forløb

  • Understøtte elevens læring og fastholdelse i uddannelse

Pris og tilskud

Der er ingen deltagerbetaling for ansatte i social- og sundhedsområdet – også for personer med videregående uddannelser som fx sygeplejersker og ergoterapeuter.

Der kan søges lønrefusion i form af VEU-godtgørelse som udgør 973 kr. (2025 satser) pr. dag pr. deltager. Ledige skal kontakte deres A-kasse inden tilmelding.

Bemærk: På nogle kurser kan der være et tillæg på op til 180 kr. pr. dag for særlig tilrettelæggelse.

De endelige vilkår fremgår nedenfor og på voksenuddannelse.dk.

Fleksibel tilrettelæggelse

Undervisningen tilpasses jeres hverdag – vi tilbyder hele eller halve dage, i dagtimer, om aftenen eller i weekender.

Kurset kan afholdes som virksomhedshold hos jer eller i vores lokaler.

Kurset kan gennemføres med fysisk tilstedeværelse, online som fjernundervisning eller som en kombination.

Varighed og tidspunkt

En AMU-dag er på 7,4 timer

Kurset kan tilrettelægges fleksibelt over flere dage eller uger efter behov.

Prøve og AMU-bevis

Der vil ofte være en prøve i forbindelse med kurset, og der udstedes et AMU-kursusbevis efter gennemførelse.

Har du brug for et tilpasset forløb?

Kontakt vores kursus-hotline, hvis du ønsker et oplæg på et forløb.

Der er ingen planlagte hold - men vi tilpasser gerne

Er du interesseret i dette kursus? Vi tilbyder både åbne hold, virksomhedshold og kurser ude hos jer.

Udfyld formularen, så kontakter vi dig og finder den løsning, der passer bedst.

  1. Ønsket kontaktform:

Kontaktformularen blev indsendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt
Der skete en fejl under indsendelsen af formularen

AMU-fakta

Kurset er et AMU-kursus med følgende AMU-fag:

  • Praktikvejl. af PAU- & sosuelever - særlig indsats (42923) 5 dage

    Beskrivelse

    Deltagerne sættes i stand til at planlægge, gennemføre og evaluere individuelle læringsforløb og vejlede elever med særlige læringsmæssige udfordringer i forbindelse med praktikken på hhv. social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

    Målgruppe

    Erfarne praktikvejledere for elever i social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.

    Mål

    Deltageren kan planlægge, gennemføre og evaluere individuelle læringsforløb for elever med særlige læringsmæssige forudsætninger, der gør det vanskeligt for dem at nå uddannelsens kompetencemål. Eksempelvis elever, der har brug for en særlig vejledningsmæssig indsats på grund af udfordringer med at opnå de faglige og personlige kompetencemål, som udgør forudsætningen for at varetage relationsarbejde. Som en del af arbejdet kan deltageren inddrage relevante samarbejdspartnere. Deltageren kan respektfuldt støtte og motivere den enkelte elevs faglige og personlige udvikling med baggrund i f. ks. forståelse for ungdomskultur - herunder unges forskellige værdier og normer. Deltageren kan i vejledningen tage afsæt i den enkelte elevs ressourcer og tage højde for elevens særlige faglige, sproglige, personlige, sociale og læringsmæssige kompetencer. I det arbejde kan deltageren desuden reflektere over sin egen rolle i vejledningssituationen samt over betydningen af et anerkendende, støttende og udviklende læringsmiljø.
close