Oplæringsvejleder – portøraspiranter

Lær at vejlede nye portøraspiranter. Få værktøjer til at planlægge og gennemføre struktureret oplæring på hospitalet. Tilmeld dig her!

Oplæringsvejleder – portøraspiranter

Om kurset

Vil du blive bedre til at oplære nye kolleger og portøraspiranter på hospitalet? På dette kursus lærer du at planlægge og gennemføre systematisk oplæring, der sikrer faglig udvikling og integration i arbejdsfællesskabet. Du får konkrete værktøjer til at støtte aspiranten i mødet med patientrelateret service og hospitalets rutiner.

Hvem er kurset relevant for?

Kurset er relevant for dig, der arbejder som portør eller hospitalsserviceassistent og har ansvar for at oplære nye medarbejdere eller aspiranter. Du har erfaring med patientrelateret service og ønsker at udvikle dine kompetencer som vejleder og kollega.

Det får du ud af kurset

Efter kurset kan du:

  • Planlægge og tilrettelægge et struktureret oplæringsforløb for portøraspiranter.
  • Tage udgangspunkt i hospitalets opgaver og krav til patientrelateret service.
  • Understøtte aspirantens læring og motivation gennem anerkendende kommunikation.
  • Varetage sidemandsoplæring og sikre læring i praksis.
  • Give konstruktiv feedback og følge op på aspirantens faglige og personlige udvikling.
  • Bidrage til en tryg og inkluderende oplæringskultur på arbejdspladsen.

Pris og tilskud

Der er ingen deltagerbetaling for ansatte i social- og sundhedsområdet – også for personer med videregående uddannelser som fx sygeplejersker og ergoterapeuter.

Der kan søges lønrefusion i form af VEU-godtgørelse som udgør 973 kr. (2025 satser) pr. dag pr. deltager. Ledige skal kontakte deres A-kasse inden tilmelding.

Bemærk: På nogle kurser kan der være et tillæg på op til 180 kr. pr. dag for særlig tilrettelæggelse.

De endelige vilkår fremgår nedenfor og på voksenuddannelse.dk.

Fleksibel tilrettelæggelse

Undervisningen tilpasses jeres hverdag – vi tilbyder hele eller halve dage, i dagtimer, om aftenen eller i weekender.

Kurset kan afholdes som virksomhedshold hos jer eller i vores lokaler.

Kurset kan gennemføres med fysisk tilstedeværelse, online som fjernundervisning eller som en kombination.

Varighed og tidspunkt

En AMU-dag er på 7,4 timer

Kurset kan tilrettelægges fleksibelt over flere dage eller uger efter behov.

Prøve og AMU-bevis

Der vil ofte være en prøve i forbindelse med kurset, og der udstedes et AMU-kursusbevis efter gennemførelse.

Har du brug for et tilpasset forløb?

Kontakt vores kursus-hotline, hvis du ønsker et oplæg på et forløb.

Der er ingen planlagte hold - men vi tilpasser gerne

Er du interesseret i dette kursus? Vi tilbyder både åbne hold, virksomhedshold og kurser ude hos jer.

Udfyld formularen, så kontakter vi dig og finder den løsning, der passer bedst.

  1. Ønsket kontaktform:

Kontaktformularen blev indsendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt
Der skete en fejl under indsendelsen af formularen

AMU-fakta

Kurset er et AMU-kursus med følgende AMU-fag:

  • Oplæringsvejleder portøraspiranter (22024) 5 dage

    Beskrivelse

    Efter uddannelsen vil du kunne fungere som oplæringsvejleder for portøraspiranter og have forståelse for vejlederrollen, kunne anvende pædagogiske metoder, tilpasse oplæringen til individuelle behov og skabe et inkluderende læringsmiljø for aspiranterne.

    Målgruppe

    Uddannelsen er målrettet portører, der arbejder eller skal arbejde med portøraspiranter. Det anbefales, at deltageren har min. 1 års erfaring som portør, indenfor det område de skal oplære i.

    Mål

    Deltageren kan:- planlægge uddannelsesforløbet ud fra lokale retningslinjer og organisatoriske rammer, samt medvirke til at skabe sammenhæng mellem skole og oplæring med afsæt i aspirantens uddannelsesplan.- medvirke til at skabe et inkluderende miljø for aspiranten og klargøre forventninger og arbejdsfællesskabets normer ved blandt andet at afholde forventnings-,midtvejs-,og afsluttende samtale.- tilrettelægge den daglige vejledning med afsæt i viden om portøruddannelsens mål og indhold, og tilpasse oplæringen til aspirantens individuelle læringsstil, behov og mål- anvende pædagogiske redskaber og metoder, herunder simulation, til at støtte aspirantens læring og udvikling.- reflektere over vejlederrolle og understøtte aspirantens refleksion over egne og andres ansvarsområder.- fremme aspirantens evne til at vurdere egen præstation og understøtte øget selvstændighed i aspirantens udførelse af opgaver- sikre konstruktiv kommunikation i vejledning, ved feedback og andre samtaler.- indgå i samarbejde om aspirantens uddannelse med monofaglige og tværfaglige fagprofessionelle.
close