Neuropædagogik i ældreplejen for SOSU’er

Lær at bruge neuropædagogik i ældreplejen. Kurset er for SOSU’er, der arbejder med borgere med demens, hjerneskade eller andre kognitive udfordringer.

Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde

Om kurset

Hvordan reagerer du fagligt, når en borger med kognitiv svækkelse bliver frustreret eller utryg?
På dette kursus lærer du at bruge neuropædagogiske redskaber til at forstå og møde ældre borgere med demens, hjerneskade eller psykiske udfordringer. Du får viden om hjernens funktioner og redskaber til at tilpasse din kommunikation og støtte – med fokus på ro, struktur og respekt.

Hvem henvender kurset sig til

Kurset er for social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere og andre medarbejdere i ældreplejen – særligt i hjemmeplejen og på plejecentre.
Det er relevant for dig, der vil styrke dine relationelle og faglige kompetencer i mødet med borgere med kognitive vanskeligheder.

Det får du ud af kurset

Efter kurset kan du:

  • Anvende neuropædagogiske principper i omsorgsarbejdet

  • Tilpasse støtte og kommunikation til borgerens funktionsniveau

  • Skabe forudsigelighed og struktur i hverdagen

  • Forebygge misforståelser, uro og konflikter

  • Bidrage til større tryghed og trivsel for både borgere og kolleger

Pris og tilskud

Der er ingen deltagerbetaling for ansatte i social- og sundhedsområdet – også for personer med videregående uddannelser som fx sygeplejersker og ergoterapeuter.

Der kan søges lønrefusion i form af VEU-godtgørelse som udgør 973 kr. (2025 satser) pr. dag pr. deltager. Ledige skal kontakte deres A-kasse inden tilmelding.

Bemærk: På nogle kurser kan der være et tillæg på op til 180 kr. pr. dag for særlig tilrettelæggelse.

De endelige vilkår fremgår nedenfor og på voksenuddannelse.dk.

Fleksibel tilrettelæggelse

Undervisningen tilpasses jeres hverdag – vi tilbyder hele eller halve dage, i dagtimer, om aftenen eller i weekender.

Kurset kan afholdes som virksomhedshold hos jer eller i vores lokaler.

Kurset kan gennemføres med fysisk tilstedeværelse, online som fjernundervisning eller som en kombination.

Varighed og tidspunkt

En AMU-dag er på 7,4 timer

Kurset kan tilrettelægges fleksibelt over flere dage eller uger efter behov.

Prøve og AMU-bevis

Der vil ofte være en prøve i forbindelse med kurset, og der udstedes et AMU-kursusbevis efter gennemførelse.

Har du brug for et tilpasset forløb?

Kontakt vores kursus-hotline, hvis du ønsker et oplæg på et forløb.

Der er ingen planlagte hold - men vi tilpasser gerne

Er du interesseret i dette kursus? Vi tilbyder både åbne hold, virksomhedshold og kurser ude hos jer.

Udfyld formularen, så kontakter vi dig og finder den løsning, der passer bedst.

  1. Ønsket kontaktform:

Kontaktformularen blev indsendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt
Der skete en fejl under indsendelsen af formularen

AMU-fakta

Kurset er et AMU-kursus med følgende AMU-fag:

  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde (44859) 3 dage

    Beskrivelse

    Efter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

    Målgruppe

    Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre - herunder ældre med demens. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter.

    Mål

    Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. ed udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.
close