Konflikthåndtering i praksis
Vil du blive bedre til at håndtere svære samtaler og skabe udvikling gennem dialog? Vil du lære at bruge konflikthåndtering som redskab til at styrke samarbejdet og forebygge uhensigtsmæssige situationer i din hverdag?

Akademiforløb - i samarbejde med Smart Academy
Akademiforløbet Konflikthåndtering i praksis, der udbydes i samarbejde med Smart Academy, giver deltagerne konkrete redskaber til at håndtere uenigheder, svære samtaler og samarbejdsproblemer på en professionel måde.
Du lærer at bruge dialogbaserede metoder og får viden om, hvordan konflikter opstår og kan vendes til læring og udvikling i praksis.
Målgruppe
Forløbet henvender sig til medarbejdere og ledere i sundheds- og omsorgssektoren, der ønsker at styrke deres kommunikative og relationelle kompetencer og blive bedre til at forstå og håndtere konflikter i hverdagen. Den studerende får indsigt i egen rolle og reaktion i konfliktfyldte situationer og lærer at anvende konkrete metoder til at skabe konstruktiv dialog og positiv forandring.
Udbytte for organisationen
Når Affectum afvikler Konflikthåndtering i praksis i din organisation, får du medarbejdere og ledere, der kommunikerer tydeligt, tager ansvar for samarbejdet og håndterer konflikter professionelt og løsningsorienteret.
De bidrager til et mere robust arbejdsfællesskab, hvor svære situationer ikke undgås, men gribes an med refleksion og respekt. Du får personer, der kan styrke både samarbejdskultur og trivsel i hele organisationen.
Udbytte for deltageren
Når du har gennemført forløbet, kan du forvente, at:
- Du har redskaber til at analysere og forstå konflikter og handle konstruktivt i dem
- Du kender og anvender metoder som forhandling og mediation
- Du forstår, hvordan relationer, kommunikation og psykologi spiller sammen i konfliktsituationer
- Du er blevet mere bevidst om din egen rolle og adfærd i svære situationer
- Du kan bruge konflikter som afsæt for udvikling. Både for dig selv og dine omgivelser

Det faglige indhold
På "Konflikthåndtering i praksis" får den studerende en række grundlæggende kompetencer og færdigheder samt basisviden om konflikter og hvordan de forebygges og håndteres.
Viden og forståelse
- Viden om teorier, metoder og dialogværktøjer, som kan bruges til at håndtere konflikter i en organisatorisk kontekst
- Forståelse af forskellige personprofilers og relationers betydning for en potentiel konflikts opståen og udvikling.
Færdigheder
- Vurdere og analysere praksisnære problemstillinger i forbindelse med organisatoriske konflikter og uenigheder
- Anvende centrale metoder og redskaber, der knytter sig til forhandling og konflikthåndtering på individ/afdeling og på teamniveau.
Kompetence
- Anvende forskellige konflikthåndteringsmetoder og -teknikker til at skabe læring og udvikling i egen organisation.
- Identificere egne muligheder i relation til håndtering af konflikter og uenigheder
Forløbet
På forløbet arbejdes der med både teori og praksis i relation til coaching og konflikthåndtering. Teorier og metoder omsættes til konkrete værktøjer, som deltagerne træner og bruger i praksisnære cases fra hverdagen i sundheds- og omsorgssektoren.
Den studerende får mulighed for at udvikle sin evne til at kommunikere klart og undersøgende og lærer at navigere i både små uenigheder og større konflikter. Undervisningen veksler mellem oplæg, øvelser, refleksion og erfaringsudveksling.
Forløbet forudsætter, at deltagerne sætter tid af til forberedelse og arbejder aktivt med både teori og egen praksis mellem undervisningsgangene.
Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:
- Teori og værktøjer til coaching og konflikthåndtering
- Forhandling og mediation som dialogformer
- Personprofiler og adfærd i konflikter
- Kommunikation, spørgeteknik og aktiv lytning
- Den organisatoriske ramme omkring konflikthåndtering
- Mindset, psykologisk tryghed og rollebevidsthed
Praktisk info
Varighed: Varighed: 8 undervisningsdage fordelt over 4-6 måneder, afsluttes med eksamen.
Holdstørrelse: Minimum 18 deltagere.
Der kan søges fonds- og puljemidler, og forløbet kan implementeres som valgfrit fag på Sundhedskommunom og VIAs akademimoduler. Eksamen udløser 10 ECTS-point.
Eksamen: Forløbet afsluttes med et individuelt, praktisk produkt og disposition, som danner udgangspunkt for en mundtlig eksamination med ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
ECTS: 10
Interesseret i et akademiforløb?
Kontakt SOSU Danmark for yderligere information – vi står klar til at hjælpe.