Forebyggelse og håndtering af stress

Vil du udvikle dine kompetencer inden for psykisk arbejdsmiljø og stresshåndtering? Vil du lære at spotte signaler, tage de svære samtaler og hjælpe med at skabe mere balance i en travl hverdag?

Omsorg for personer med demens

Akademiforløb - i samarbejde med Smart Academy

Akademiforløbet Forebyggelse og håndtering af stress, der udbydes i samarbejde med Smart Academy, er et målrettet forløb, der styrker deltagernes evne til at forstå, forebygge og håndtere stress i arbejdslivet.

Du lærer at identificere stressfaktorer og signaler, og du får viden og redskaber til at arbejde med trivsel i en organisatorisk og kollegial sammenhæng.

Målgruppe

Forløbet henvender sig til personale i sundheds- og omsorgssektoren, der ønsker at bidrage aktivt til at forebygge stress og skabe mere bæredygtige arbejdsvilkår. Både for sig selv og kollegerne. Den studerende opnår indsigt i egne reaktioner og handlemønstre og lærer, hvordan man kan tage hul på svære samtaler og støtte op om et godt psykisk arbejdsmiljø.

Udbytte for organisationen

Når Affectum afvikler Forebyggelse og håndtering af stress i din organisation, får du medarbejdere, der kan spotte og handle på stressrelaterede udfordringer, uden at vente på, at problemerne vokser sig store.

De tager ansvar for deres egen trivsel og indgår aktivt i at skabe et sundt arbejdsmiljø i hverdagen. Du får medarbejdere, der kommunikerer åbent om belastninger, arbejder løsningsorienteret med arbejdspres og bidrager til fællesskabet - også når det går stærkt.

Udbytte for deltageren

Når du har gennemført forløbet, kan du forvente, at:

  • Du er blevet bedre til at genkende stresssignaler - både hos dig selv og andre.
  • Du kan tage initiativ til handling i situationer, hvor trivsel og arbejdspres er udfordret.
  • Du har indsigt i, hvordan stress hænger sammen med opgaver, relationer og organisering.
  • Du har redskaber til at styrke det kollegiale samarbejde og forebygge mistrivsel.
  • Du kan tale om stress på en faglig og respektfuld måde og hjælpe med at skabe forandring.
  • Du er blevet mere bevidst om dine egne reaktioner i pressede situationer.

Det faglige indhold

På "Forebyggelse og håndtering af stress" får den studerende en række grundlæggende kompetencer og færdigheder samt basisviden om stress, hvordan det forebygges og håndteres - både hos deltageren selv og kollegaer.

Viden og forståelse

  • Viden om og forståelse af teorier om og definitioner på stress
  • Viden om etiske problemstillinger i forhold til forebyggelse og håndtering af stress i en organisation
  • Viden om og forståelse af, at forebyggelse og stresshåndtering er en organisatorisk og tværfaglig problemstilling

Færdigheder

  • Identificere stressfremkaldende forhold og symptomer i egen virksomhed
  • Være med til at iværksætte forløb og interventioner i forhold til såvel forebyggelse som håndtering af stress

Kompetencer

  • Indgå som sparringspartner i konkrete forebyggelses- eller håndteringssituationer
  • Identificere egne muligheder og behov for videreuddannelse i relation til stress og stressforebyggelse

Forløbet

På forløbet arbejdes der med teorier og redskaber inden for stressforståelse, forebyggelse og håndtering, som kobles til praksisnære cases fra hverdagen i sundheds- og omsorgssektoren.

Den studerende får hjælp til at sætte ord på egne reaktioner, mønstre og handlemuligheder og til at oversætte teori til konkret adfærd i arbejdslivet. Der bliver afsat tid til erfaringsudveksling, refleksion og dialog, så deltagerne både lærer af underviserne og af hinanden.

For at sikre, at forløbet giver størst muligt udbytte for den enkelte og det fælles læringsrum, forventes det, at deltagerne sætter tid af til forberedelse før hver undervisningsgang.

Forløbets fokusområder

Der arbejdes blandt andet med:

  • Hvad er stress og hvordan opstår det?
  • Forebyggelse med fokus på psykisk arbejdsmiljø
  • Stress i et organisatorisk og tværfagligt perspektiv
  • Tidlige tegn og den svære samtale
  • Relationer, støtte og fællesskab i en travl hverdag
  • Rolleafklaring, kontrol og klare forventninger
  • Etiske dilemmaer i arbejdet med stress og trivsel

Praktisk info

Varighed: Varighed: 4 undervisningsdage fordelt over 2-4 måneder, afsluttes med eksamen.

Holdstørrelse: Minimum 18 deltagere.

Der kan søges fonds- og puljemidler, og forløbet kan implementeres som valgfrit fag på Sundhedskommunom og VIAs akademimoduler. Eksamen udløser 5 ECTS-point.

Eksamen: Forløbet afsluttes med et individuelt, skriftligt projekt (erhvervscase), som danner udgangspunkt for en mundtlig eksamination med ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.

ECTS: 5

Interesseret i et akademiforløb?

Kontakt SOSU Danmark for yderligere information – vi står klar til at hjælpe.

Skal vi kontakte dig?

Udfyld og indsend formularen - så kontakter vi dig hurtigst muligt

  1. Ønsket kontaktform:

Kontaktformularen blev indsendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt
Der skete en fejl under indsendelsen af formularen
close